fredag den 14. januar 2011

15.01.11

Så er jeg færdig med min praktik. Det var superfedt, superhårdt, men en god oplevelse. Jeg har jo ikke stået til ansvar for andre end mig selv det sidste år, sådan arbejdsmæssigt, så det var lidt af en udfordring, men forløbet gik fint. Jeg kom helt ud af depressionen pga. bl.a. praktikken. Tvivlede meget på mig selv inden jeg startede, det er rart at komme af med dét. Rent faktisk er noget jeg lavede (draperede) kommet med i frk. designers lookbook til den næste kollektion, ideen og inspirationen var hendes, men jeg fik lov til at drapere løs, og derfor lave hele "tingen" (ok. flere af dem faktisk). Er ret stolt, det er ret stort for en grøn designer.
Troede ikke jeg kunne hive mig selv op, i en periode på to måneder vågnede jeg op med tanken "jeg overlever ikke denne tilstand, ikke uden en psykolog". Det gjorder jeg dog. Kan ikke helt finde ud af om det skyldes at jeg har fået så meget terapi tidligere at jeg ubevidst brugte de samme redskaber for at genoprette egen psykiske balance, el. om det er fordi jeg egentlig godt vidste hvordan jeg kom ud af det, da jeg har gjort det før, på egen hånd, var dog for ung og dum til at forstå at det var depressioner, dengang. Det stod så slemt til at min læge tiggede mig om at tage på en psykiatrisk skadestue og få stillet en diagnose, det gjorder jeg ikke, hun vidste ikke om jeg havde posttraumatisk stresssyndrom el. en meget alvorlig depression (lyder dejligt, ikke?). Jeg ved dog hvor rundhåndede de danske læger/psykiatere er med diagnoser, og det følter jeg ikke at jeg havde brug for. Derudover var der ingen behandling i form af terapi, man skulle indlægges, og det havde jeg slet ikke brug for. Man kan få tilskud til en psykolog, men så kunne jeg lige så godt gå til min egen psykolog, i Lyngby, da hun ikke er så dyr.. Men jeg tror det hele er ved at være på plads, jeg græder ikke som pisket længere. Jeg er godt klar over at det hele nok skal gå. Og vigtigst af alt; jeg har lært at bo alene! Og jeg kan lide det! Tog også kun 3 måneder, hihi ;) Jeg er enormt glad for at være oppe igen, jeg er blevet meget mere positiv efter denne omgang. Jeg fokuserer ikke længere på det negative og jeg bærer ikke rundt på vrede, jeg bliver sjældent vred. Jeg har ikke skændes eller råbt af nogen i ca. 2 måneder (hvilket er en rekord i sig selv). Livet er lettere når man vælger at være glad. Selvfølgelig er det hele ikke en dans på roser, men det er nu lettere end før.
Jeg ville virkelig ønske at jeg kunne fortælle om hvad det var der skete, der stod på i laaaang tid og til sidst gjorde mig nærmest sindsyg og nedbrød mig, men det kan jeg ikke. Selvom "offeret" (som var mig i denne situation) ALDRIG burde føle skam over det de blev udsat for, sidder der en smule af det i mig stadig. Det kom af at jeg åbnede op og fortalte om de grufulde oplevelser til en håndfuld mennesker, som jeg troede jeg kunne regne med, som alle, som før nævnt responderede med "du er en stærk pige, du skal nok klare det" og lagde på, nej, ok, nogen af dem responderede ikke engang. Deres ligegyldighed fik mig til at skamme mig, og gør stadig at jeg ikke føler jeg kan fortælle om det i et åbent forum. Måske når jeg har mødt nok mennesker der gøre det modsatte, vil jeg fortælle om det :) Og det er rigtig nok, denne omgang klarede jeg (næsten) selv. Menneskerne? Tja, jeg dømmer hellere ikke længere, men jeg, personligt, ville ALDRIG kunne have vendt mig væk fra en med samme oplevelser, og jeg er glad for at jeg ikke tænker som dem. En dag vil jeg fortælle Jer det hele, når der ikke længere er en dråbe skam tilbage i mig :) Jeg er dog taknemmelig over dem der blev ved min side og de nye og gamle venner der er dukket op i mit liv.
Lige nu er jeg bare glad for at jeg er tættere på mit "normale" jeg, for det glemte jeg at være i ca. 2 år. Jeg er begyndt at træne igen og drikke grusomt meget vand, og ikke indtage så mange kulhydrater, alle de ting jeg nu gjorde da jeg havde overskud, inden alt dette. Jeg er begyndt at designe, jeg kan rent faktisk overskue at udvikle mig selv, i stedet for at ligge i fosterstilling.
Nå, nok om det!
Starter på mit nye praktiksted på mandag, dér er det både design, butik og webshop, glæder mig til at de nye ting jeg vil komme til at lære. Bagefter ved jeg ikke hvad der skal ske, el. jo håber nogen har ansat mig til den tid. Var hos min anden aktør forleden (der er jobcenter nr. 2, hvis man kan sige det sådan). Jeg troede jeg skulle aktiveres lige efter min praktik, men praktik er åbenbart aktivering, så jeg har tid at løbe på (igen, hvis ingen har ansat mig til den tid). Tror at jeg tager 1-2 ugers jobsøgningskursus hos dem. Behøver ikke, men vil gerne, man kan jo altid lære noget. Var dog inde og kigge efter andre designere, men blev mødt af tømre og andre håndværkere (unge nogen af slagsen, fine nogen med kort hår og i store bukser, and we really like that kind x), puha, det ved jeg ikke om er en god ide, det er jo nærmest som en slikbutik, og jeg skulle jo helst bruge tiden på at lære mere om at skrive ansøgninger, hihi. Måske en meget god øvelse i at blive bedre til at fokusere og ikke blive distraheret af det jeg nu bliver distraheret af ;) Har modvilligt lovet min mor "ikke flere håndværkere", da det jo ikke helt er gået så fandens godt med dem jeg har "haft relationer" til. På den anden side, exen har arbejdet som ufaglært håndværker i maaaange år, og han er ikke til at rive væk fra bøger, aviser og naturudsendelser, og har en enorm alm. viden, så kan måske bare være jeg har valgt de forkerte.
Jeg regner med at kunne blogge mere nu, der er SÅ meget jeg vil vise og dele med Jer, og jeg har ærlig talt savnet bloggen voldsomt! Tak fordi I læser mig, og tak for tålmodigheden med mine indlæg. Til dem der har kontaktet mig pr. mail; jeg vender tilbage til Jer (og TAK, I ved selv hvad jeg takker for, dem der burde vide det :)
Nu vil jeg smutte i seng, skal ud og købe toppe og kigge støvler i morgen, mine smukke, høje Friis & Co. dør snart er jeg bange for (var lige ved at tude da jeg opdagede det), og jeg kan jo ikke klare mig uden hæle! Har absolut ingen penge, så skal finde noget billigt, meeeeget interessant projekt, opdatering følger :)
Sov godt søde læsere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar