mandag den 11. januar 2010

Chokoladetrøffel kage


Den er så god at jeg bliver nød til at dele opskriften. Den kommer fra bogen "Chokolade".

Du skal bruge; til 12 pers. (jeg ville nærmere sige 8): 75 g smør, 75 g sukker, 2 let sammenpiskede æg, 75 g mel, 1 tsk. bagepulver, 25 g kakaopulver, 50 g malede mandler.
Til trøffeloverfladen (massen): 350 g mørk chokolade, 100 g smør, 3 dl piskefløde, 75 g knuste småkager, 3 spsk mørk rom.
Til pynt; Bær (el. andet frugt) dyppet i smeltet chokolade.

Du skal; -Smøre en 20 cm springform og læg bageparpir i bunden. Rør smør og sukker sammen, til det er luftigt. Tilsæt æggemassen lidt af gangen.
-Sigt mel, bagepulver og kakaopulver, vend det i kagemassen, og tilsæt de malede mandler. Hæld dejen i formen, sæt den i en forvarmet ovn ved 180 og lad den bage i 20-25 min. Til den føles elastisk i overfalden.
Lad den køle af i formen, inden kagen tages ud. Vask formen of læg kagen tilbage i den.
Til trøffeloverfalden/massen smeltes chokolade, smør og fløde i en tykbundet gryde, ved lav varme, og røres til massen er jævn. Lad den køle af i 30 min.
Pisk den afkølede masse og lad den afkøle yderligere i 30 min. Rør atter i massen og tilsæt de knuste småkager og rom, rør det godt sammen. Hæld massen over kagen og lad stå i køleskabet i 3 timer.

Der er absolut intet sundt ved den, men den smager fantastisk!!! Jeg plejer at bruge alm. mørk chokolade og så lidt med en meget høj kakao %, det giver en fyldigere smag, synes jeg. Og så undlader jeg rommen.

Billedet er fra familiejournalen.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar